Protokół

 

 

P R O T O K Ó Ł  NR PINB/DOI /KOB/26 /09

z kontroli przeprowadzonej w użytkowanym obiekcie budowlanym

dnia  10 marca 2009r.

 

                                                                                       Protokół

kontroli co najmniej 5% wydatków roku 2007 w zakresie przestrzegania procedur kontroli finansowej, przeprowadzonej w dniach od 16.06. do 19.06.2008r. przez Ewelinę Nasiadka - inspektora Zespołu Audytu i Kontroli Finansowej działającego na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta Żory nr OR.0113-82/07 z dnia 10.04.2007r.

 

 Patrz: Załącznik

 

 

   Protokół

kontroli co najmniej 5% wydatków roku 2006 w zakresie przestrzegania procedur kontroli finansowej, przeprowadzonej w dniu 14.11.2007r. przez pracowników Zespołu Audytu i Kontroli Finansowej: Karinę Tomczyk - kierownika Zespołu na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta Żory nr OR.0113-81/07 z dnia 10.04.2007r. oraz Ewelinę Nasiadka - inspektora Zespołu Audytu i Kontroli Finansowej, działającego na podstawie upoważnienia Prezydenta Miasta Żory nr OR.0113-82/07 z dnia 10.04.2007r.

 Patrz: Załącznik 


 

  

ARKUSZ USTALEŃ

z przeprowadzonej kontroli co najmniej 5% wydatków 2005r.
Szkoły Podstawowej nr 15 w Żorach.

Analizy przesłanej ankiety dokonała: Sylwia Mura-Sobik

W zakresie  stypendiów kontroli dokonała: KarinaTomczyk

Zakres przeprowadzonych ustaleń kontroli zgodnie z ankietą:

I.  Wydatki płacowe i pochodne,

II. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych,

III. Rachunek dochodów własnych,

IV. Stypendia szkolne,

 V. Rachunkowość,

VI.  Wykonanie zaleceń pokontrolnych dot. kontroli co najmniej  5% wydatków roku 2004.

Wskazany termin dostarczenia ankiety: do 15.05.2006r

Data wpływu ankiety:  12.05.2006r.

Przeprowadzone czynności i dokumentacja

została przeprowadzona na podstawie dostarczonej wypełnionej przez jednostkę ankiety, przy wykorzystaniu zamieszczonych jako załączniki dokumentów roboczych. 

Kontroli poddano wydatki jednostki w 2005r. w łącznej wysokości 179.680,33 zł co stanowi 8 % poniesionych wydatków w tym:

-  ZFŚS w wysokości 103.362,00 zł

-  wynagrodzenia (bez dodatków) w wysokości 49.774,12 zł

- nagrody jubileuszowe w wysokości 16.260,33 zł

- stypendia w wysokości 7.955,88 zł

- zasiłek na zagospodarowanie w wysokości 2.328,00 zł.

I.  Wydatki płacowe i pochodne.

Ustalenia:

  1. W roku 2005 jednostka zawarła następujące umowy o pracę:

-      umowa z dnia 01.06.2005r. na czas określony od 01.06.2005r. do 31.05.2006r. z Panem Marianem Olejniczakiem zatrudnionym na stanowisku konserwatora szkoły wg V kategorii zaszeregowania w niepełnym wymiarze czasu pracy tj. 3/4 etatu, wynagrodzenie zasadnicze wynosi 712,50 zł,

-         umowa z dnia 31.01.2005 r. na czas określony od 31.01.2005r. do 31.12.2005r. z Panią atarzyną Makota zatrudnioną na stanowisku referenta szkoły wg V kategorii zaszeregowania w pełnym wymiarze czasu pracy, wynagrodzenie zasadnicze wynosi 950,00 zł,

-         umowa z dnia 01.09.2005 r. na czas określony od 01.09.2005r. do 30.06.2006r. z Panią Justyną Gawlik zatrudnioną na stanowisku inspektora BHP szkoły wg III kategorii zaszeregowania w niepełnym wymiarze czasu pracy tj. 4/40 etatu, wynagrodzenie zasadnicze wynosi 850,00 zł tj. 85,00 zł,

-         umowa z dnia 25.10.2005r. na czas zastępstwa od 25.10.2005r. do dnia zakończenia choroby Pani Teresy Grzywińskiej z Panią Danutą Śmietaną zatrudnioną na stanowisku sprzątaczki szkoły wg III kategorii zaszeregowania w pełnym wymiarze czasu pracy, wynagrodzenie zasadnicze wynosi 830,00 zł.

Stwierdzono następujące nieprawidłowości:

-         przyjętą nieprawidłową kategorię zaszeregowania pracownika Pani Danuty Śmietana
w stosunku do otrzymywanego wynagrodzenia. Zgodnie z przepisami obowiązującego Rozporządzenia Rady Ministrów z 02.08.2005r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. nr 146 poz.1222)osoba zatrudniona wg III kategorii powinna otrzymywać wynagrodzenie od 730,00 zł do 800,00 zł, a otrzymywała 830,00 zł.

-         Pani Justyna Gawlik zatrudniona na stanowisku inspektora BHP powinna otrzymywać wynagrodzenie wg kategorii zaszeregowania od IX do XIII, a w umowie zarówno kategoria zaszeregowania jak i wynagrodzenie (w stosunku
do przyznanej kategorii) jest nieprawidłowe.

Zatrudnienie ww pracowników było poprzedzone zgodą organu prowadzącego. Wypłata wynagrodzenia  pracownika następowała zgodnie z warunkami umowy.

Zalecenie:

Należy dostosować wyżej wymienionym pracownikom kategorię zaszeregowania do zajmowanego stanowiska oraz wynagrodzenie zgodnie z Rozporządzenia Rady Ministrów z 02.08.2005r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych
w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego
(Dz.U. nr 146 poz.1222).

  1. W okresie kontrolowanym nastąpiła zmiana warunków wynagrodzenia głównego księgowego szkoły.

Główny księgowy szkoły Pani Mariola Ślusarczyk zatrudniona w pełnym wymiarze czasu pracy od 01.10.2005r. otrzymuje wynagrodzenie zasadnicze w wysokości 1.500,00 zł.

Nie stwierdzono nieprawidłowości.

3.      W 2005r. w jednostce kontrolowanej  nastąpiła zmiana warunków zatrudnienia nauczycieli w związku z uzyskaniem wyższego stopnia awansu zawodowego. Zmiana wysokości wynagrodzenia nastąpiła z pierwszym dniem roku szkolnego następującego po roku szkolnym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu (art. 39 ust.1 Karty Nauczyciela). Pani Wiesława Knura dostarczyła akt nadania stopnia zawodowego nauczyciel mianowany 04.10.2005r. w związku z powyższym wyrównanie nastąpiło
w miesiącu paĽdzierniku na liście dodatkowej. W przypadku uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego w trybie art. 9b ust. 3a Karty Nauczyciela zmiana wysokości wynagrodzenia nastąpiła z dniem 1 stycznia danego roku, następującego po roku kalendarzowym, w którym nauczyciel uzyskał wyższy stopień awansu (art.39, ust. 1a Karty Nauczyciela). Przeanalizowano angaże płacowe pracowników pedagogicznych - weryfikacji poddano aktualność i prawidłowość zastosowanych przepisów prawnych
oraz zgodność zakwalifikowania poszczególnych pracowników  pedagogicznych według stopnia awansu zawodowego oraz posiadanych kwalifikacji zawodowych, prawidłowość ustalania dodatków stażowych i  funkcyjnych. 

           Nie stwierdzono nieprawidłowości.

4.      W roku 2005 wypłacono w jednostce następującym osobom nagrody jubileuszowe:

-         Pani Marii Więzik (nauczyciel) za 25 lat pracy w wysokości 100% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Teresie Kuczmierczyk (nauczyciel) za 25 lat pracy w wysokości 100% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Danucie Ulewicz-Adamczyk (nauczyciel) za 25 lat pracy w wysokości 100% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Gabrieli Izydorskiej (zastępca dyrektora) za 20 lat pracy w wysokości 75% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Izabeli Szynalik (nauczyciel) za 20 lat pracy w wysokości 75% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Blandynie Wróbel (nauczyciel) za 25 lat pracy w wysokości 100% wynagrodzenia zasadniczego,

-         Pani Halinie Bugla (nauczyciel) za 30 lat pracy w wysokości 150% wynagrodzenia zasadniczego.

Karty wysługi lat powyższych pracowników jednostki zostały sporządzone prawidłowo.

Przyznanie nagrody jubileuszowej  nastąpiło po terminie następującym pracownikom (Załącznik nr 1):

§         Blandynie Wróbel,

§         Halinie Bugla,

§         Teresie Kuczmierczyk,

§         Danucie Ulewicz-Adamczyk.

Zalecenie:

Nagrody jubileuszowe pedagogom należy przyznawać zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 paĽdziernika 2001r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania okresów pracy i innych okresów uprawniających nauczyciela do nagrody jubileuszowej oraz szczegółowych zasad jej obliczania i wypłacania (Dz.U. nr 128, poz.1418).

6.W jednostce kontrolowanej w roku 2005 został wypłacony zasiłek na zagospodarowanie Pani Ewie Przontka w wysokości dwumiesięcznego otrzymywanego wynagrodzenia zasadniczego
na podstawie art. 61 ustawy z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela.

7. W okresie kontrolowanym nie wypłacono ryczałtu na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz.U. nr 27, poz.271 z póĽn. zm.).

II. Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych

Jednostka przekazała na rachunek bankowy Funduszu do dnia 31 maja 2005r. kwotę stanowiącą
co najmniej 75% równowartości odpisów naliczonych na 2005r. oraz do 30 września 2005r. wartość pozostałych odpisów zgodnie z art.6 pkt.2 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ( Dz.U. nr 96 poz. 70 z póĽn. zm.).

III. Rachunek dochodów własnych

Zgodnie z oświadczeniem dyrektora jednostki rachunek dochodów własnych stanowią tylko wpływy z tytułów wymienionych w § 2 Uchwały Nr 348/XXXI/05 Rady Miasta z dnia 24.02.2005r. w sprawie ustalenia Ľródeł dochodów własnych, ich przeznaczenia oraz wskazania jednostek budżetowych, które utworzą rachunek dochodów własnych. Otrzymane środki zostały wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem wskazanym w § 3 uchwały przedmiotowej.

 IV. Stypendia szkolne

Informacje ogólne:

1. W 2005r. stypendium szkolne wypłacane było:

- za okres od kwietnia do czerwca jako pomoc materialna udzielana w formie gotówkowej,

- za okres od września do grudnia w formie refundacji rachunków zakupów zgodnie z przyjętym Regulaminem udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Miasta Żory przyjętym Uchwałą Nr 364/XXXII/05 Rady Miasta z dnia 24 marca 2005r. (Dz.Urz. Woj. Śl. Nr 61, poz. 1587) ze zmianami wprowadzonymi Uchwałą nr 415/XXXV/05 Rady Miasta Żory z dnia 30 czerwca 2005r. (Dz.Urz. Woj. Śl. Nr 91, poz. 2521).

2. Wysokość przyznanego stypendium konkretnemu uczniowi wynika z decyzji Prezydenta Miasta o przyznaniu prawa do pomocy materialnej ucznia.

3. Sposób realizacji wypłaty stypendium wskazanego w decyzji, określono w § 3 przedmiotowej uchwały. Wg ustnych wytycznych przekazanych placówkom oświatowym przez Naczelnika Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu p. Bogdana Lewandowskiego - do wydatków podlegających uznaniu można było zaliczyć wydatki poniesione w miesiącach wakacyjnych poprzedzających rok szkolny 2005/2006.

 Ustalenia:

W 2005 roku wypłacono z tytułu stypendiów szkolnych:

.         4.455,00 zł łącznie za okres od kwietnia do czerwca 2005r. - dla 34 uczniów,

.         5.660,00 zł łącznie za okres od września do grudnia 2005r. - dla 29 uczniów              

co w całym okresie 2005r. stanowi kwotę  10.115,00 zł. Z tego kontroli poddano wydatki
na stypendia w kwocie 7.955,88 zł.

Kontrolę stypendiów przyznanych na okres kwiecień- czerwiec 2005 przeprowadzono
na podstawie analizy przedstawionych decyzji o przyznaniu stypendium w formie pieniężnej 
oraz faktycznego przekazania środków stypendyście (gotówka, czek, przelew bankowy).

Kontrolę stypendiów przyznanych  na okres wrzesień-grudzień 2005 przeprowadzono na podstawie przedstawionych oryginałów faktur stanowiących podstawę do wypłaty stypendium za okres
od września do grudnia 2005r. - załącznik nr 2

Wykaz stypendystów z okresu kwiecień-czerwiec 2005 w załączniku nr 3.

Wykaz stypendystów z okresu wrzesień-grudzień 2005 w załączniku nr 4.

Wypłata stypendiów następowała ze środków dotacji celowej: dział 854 rozdział 85415 paragraf 3260.

Stwierdzono, że:

Stypendia za okres kwiecień-czerwiec 2005

1.      Wypłaty stypendium za okres od kwietnia do czerwca 2005r. dokonano w kwotach zgodnych z kwotami przyznanymi na podstawie decyzji Prezydenta Miasta.

2.      Na dostarczonych decyzjach widnieje data wpływu do placówki. 

3.      Stwierdzono iż osoby upoważnione złożyły oświadczenia o sposobie dokonania wypłaty przed pierwszą wypłatą świadczenia

Stypendia za okres wrzesień-grudzień 2005

1.      Stwierdzono iż osoby upoważnione  złożyły  oświadczenia o sposobie dokonania wypłaty  świadczenia. 

2.      Na kopiach przedstawionych decyzji  widnieje data wpływu do jednostki. Wszystkie kserokopie decyzji zostały potwierdzone za zgodność z oryginałem i opatrzone datą.

3.      Przedłożone faktury były wystawione:

.         na osobę uprawnioną do odbioru świadczenia, tj. ucznia lub opiekuna

.         w okresie od lipca do grudnia 2005r.

4.      Wypłata stypendium następowała:

.          zgodnie ze złożonym oświadczeniem,

.         zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie,

.         w wysokościach odpowiadających przyznanemu stypendium

 poza wyjątkami:

a)      Faktura Vat nr  40/05  z dnia 17.08.2005r  wystawiona na zakup podkoszulka
w kwocie 5,98 zł brutto dla Stolorz Anna   - wydatek nierefundowany - nie stanowi pomocy rzeczowej  o charakterze edukacyjnym,

b)     Faktura Vat nr 16-WKS-00055482  z dnia 11.08.2005r  wystawiona na zakup jogging damski w kwocie  17,99 zł brutto dla Stolorz Anna   - wydatek nierefundowany - nie stanowi pomocy rzeczowej  o charakterze edukacyjnym,

 

Wartość nierefundowanych wydatków - 23,97 zł.

.        na podstawie przedstawionych faktur, które  zostały opisane iż wydatek jest  uzasadniony pod względem merytorycznym  przez upoważnioną do tej kontroli osobę,  zostały  sprawdzone pod względem formalno-rachunkowym przez głównego księgowego,
a następnie  zatwierdzone do wypłaty przez dyrektora placówki.

Zalecenie:

Należy postępować zgodnie z pismem  Prezydenta nr ZAiK.KT.0114-02/06 z dnia 25.08.2006r.

V. Rachunkowość

1.Jednostka kontrolowana wg przyjętej polityki rachunkowości dokonuje na podstawie rocznych sprawozdań budżetowych przeniesień zrealizowanych dochodów i wydatków z datą 31 grudnia.

Stwierdzono, że jednostka dokonuje rocznych przeksięgowań zrealizowanych dochodów
i wydatków na podstawie sprawozdań budżetowych z datą 31 grudnia na fundusz jednostki.

2. Zgodnie z oświadczeniem dyrektora jednostka w okresie kontrolowanym nie zaciągnęła zobowiązań ponad zatwierdzony plan finansowy. Wszystkie faktury, które wpłynęły
do 31.12.2005r. zostały zaksięgowane w 2005r.

Zalecenie:

Należy dokonywać przeksięgowań dochodów i wydatków na podstawie sprawozdań budżetowych miesięcznie oraz dostosować w tym zakresie politykę rachunkowości.

VI. Wykonanie zaleceń pokontrolnych dot. kontroli co najmniej 5 % wydatków roku 2004.

1. Jednostka przekazała Prezydentowi informację dotyczącą wykonania zaleceń pokontrolnych 28.10.2005 r.

2. W jednostce nie zostały rozdzielone obowiązki oraz nie przekazano naliczania płac i sporządzania innych dokumentów z tym związanych do realizacji referentowi zatrudnionemu w jednostce w ramach poszerzenia dotychczasowych obowiązków.

Zalecenie:

W celu prawidłowego funkcjonowania kontroli wewnętrznej w jednostce należy przekazać naliczanie płac i sporządzanie innych dokumentów z tym związanych do realizacji referentowi zatrudnionemu w jednostce w ramach poszerzenia dotychczasowych obowiązków.

Arkusz ustaleń sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których po podpisaniu przez osoby kontrolujące oraz Prezydenta Miasta jeden otrzymuje dyrektor Pani Ewa Mitręga-Kosmal, drugi egzemplarz pozostaje w aktach Zespołu Audytu  i Kontroli Finansowej.

                                                                                                  ...........................

                                       Prezydent Miasta

      

Osoby kontrolujące:

Karina Tomczyk   ..........................

Sylwia Mura-Sobik ..........................